Дідо
Дідо (або Каптуш) в українській демонології — це добрий дух-опікун, пов’язаний із лісами, горами та природою. Його уявляли як старого чоловіка, який живе на віддалених лісових галявинах, біля гірських річок або в хатинах серед гір. Дідо є втіленням мудрості й захисником дикої природи, і до нього ставилися з повагою та острахом одночасно, оскільки він міг як допомогти, так і покарати за зневажливе ставлення до природи.
Зовнішність Діда-Каптуша нагадувала старого бородатого чоловіка з довгим сивим волоссям і зморшкуватим обличчям. Він носив простий одяг, зазвичай із природних матеріалів, таких як мох, лісова трава чи звірині шкури, що допомагало йому зливатися з навколишнім середовищем. Його постать символізувала зв`язок із землею і лісами, а також глибоке розуміння законів природи.
Дідо допомагав тим, хто з повагою ставився до природи й не порушував її гармонії. Він міг показати дорогу заблукалим у лісі, підказати, де знайти їжу або допомогти мисливцям, якщо вони діяли відповідально. Однак, якщо хтось руйнував ліс або полював без потреби, Дідо міг розгніватися й накликати на людину лихо: збити з дороги, заманити у важкопрохідні місця або змусити блукати лісом годинами.
У деяких версіях українських народних переказів Дідо (Каптуш) міг постати як зловісна істота, чия поведінка нагадувала дії чудовиська-змія. У цих оповідях він стає не добрим духом, а страшним лісовим створінням, яке викрадає дівчат і завдає шкоди людям. У такому зловісному образі Дідо подібний до змієподібних чудовиськ, що викрадають молодих дівчат і утримують їх у віддалених місцях. Він стає хижаком, що переслідує людей і вбиває тих, хто намагається порушити його лісові володіння.
Вірили, що Дідо також може виступати як покровитель роду або родинний дух, який пильнує за домом і родиною. У деяких регіонах його ототожнювали з духами предків, які стежили за добробутом і захистом своїх нащадків.
Для задобрення Діда залишали дари на узліссі або в горах — хліб, сіль або молоко. Це допомагало зберегти мир із духом і отримати його допомогу або захист.
Зовнішність Діда-Каптуша нагадувала старого бородатого чоловіка з довгим сивим волоссям і зморшкуватим обличчям. Він носив простий одяг, зазвичай із природних матеріалів, таких як мох, лісова трава чи звірині шкури, що допомагало йому зливатися з навколишнім середовищем. Його постать символізувала зв`язок із землею і лісами, а також глибоке розуміння законів природи.
Дідо допомагав тим, хто з повагою ставився до природи й не порушував її гармонії. Він міг показати дорогу заблукалим у лісі, підказати, де знайти їжу або допомогти мисливцям, якщо вони діяли відповідально. Однак, якщо хтось руйнував ліс або полював без потреби, Дідо міг розгніватися й накликати на людину лихо: збити з дороги, заманити у важкопрохідні місця або змусити блукати лісом годинами.
У деяких версіях українських народних переказів Дідо (Каптуш) міг постати як зловісна істота, чия поведінка нагадувала дії чудовиська-змія. У цих оповідях він стає не добрим духом, а страшним лісовим створінням, яке викрадає дівчат і завдає шкоди людям. У такому зловісному образі Дідо подібний до змієподібних чудовиськ, що викрадають молодих дівчат і утримують їх у віддалених місцях. Він стає хижаком, що переслідує людей і вбиває тих, хто намагається порушити його лісові володіння.
Вірили, що Дідо також може виступати як покровитель роду або родинний дух, який пильнує за домом і родиною. У деяких регіонах його ототожнювали з духами предків, які стежили за добробутом і захистом своїх нащадків.
Для задобрення Діда залишали дари на узліссі або в горах — хліб, сіль або молоко. Це допомагало зберегти мир із духом і отримати його допомогу або захист.